Prikaz zbirke „Tajne priče“ Mirjane Novaković

Svaka nova knjiga Mirjane Novaković se čeka sa velikim nestrpljenjem. Izdavačka kuća Laguna je na nedavno završenom Međunarodnom beogradskom sajmu knjiga čitalačkoj publici predstavila „Tajne priče“, zbirku u kojoj su sakupljene sve priče koje je Mirjana Novaković ikada napisala. Više o ovoj zanimljivoj zbirci i drugim književnim temama pročitajte u tekstu i intervjuu koji slede.

Druga prića, Assicvurazioni generali, sastoji se od novinskog članka, dnevničkih zapisa izvesne gospođice N. i završne beleške koja baca sasvim novo svetlo na ovo što je upravo pročitano – i ovoga puta su u fokusu stare beogradske misterije. Sledeći segment, Priča o pilulama, predstavlja svojevrstan književni eksperiment sa menjanjem pripovedačkih perspektiva, dok je četvrta priča u zbirci, Leni Rifenštal u Bosni, govori o odjecima rata u okruženju i rediteljki koja je 1990-ih odlučila da snimi film na bosanske teme. Poslednja priča u prvom delu se zove Šta je izgubljeno i sadrži elemente dva žanra: kriminalističkog i naučno-fantastičnog. Gromovska legija i Jevanđelje po žednoj sačinjavaju Dunavske apokrife, drugi deo zbirke.

Priča Gromovska legija je smeštena u daleku prošlost, dok je Jevanđelje po žednoj SF priča u kojoj figurira futuristički Beograd. Ovo su po opsegu najambicioznije priče u zbirci (Jevanđelje po žednoj, na gotovo osamdeset stranica, novela je, gotovo pa kratki roman), a ujedno su i najzaokruženije i najviše vredne hvale i pažnje. Poklonici proze Mirjane Novaković će, nesumnjivo, uživati u ponuđenim pričama u kojima će moći da prepoznaju i začetke budućih romana Strah i njegov sluga (prve dve priče u ovoj zbirci), Johann’s 501 (Jevanđelje po žednoj) i Tito je umro (Šta je izgubljeno). Zbirku zatvara tekst Ljiljane Pešikan Ljuštanović, pogovor u kome se govori o značaju i (mogućem) značenju ponuđenih priča. A evo šta o ovom novom izdanju ima da kaže sama Mirjana Novaković…

U kom periodu su priče nastajale?

Između 1992. i 2000. dakle prilično su stare. Sve priče, osim Što je izgubljeno, nastale su pre nego što sam počela da pišem romane, dakle, mogu da se gledaju kao vežbe za romane, ili bolje, kao na kraći način obrađene teme koje su me kasnije više uzele pod svoje, pa sam morala da ih proširim na stotine strana.

Koje novine ova zbirka donosi u odnosu na Dunavske apokrife?

Tajne priče sadrže dve novele koje čine Dunavske apokrife (Gromovska legija i Jevanđelje po žednoj), plus još pet priča koje su objavljene u književnim časopisima (u prevodu, slabo ko ih je čitao).

Da li se priče u novoj zbirci razlikuju u odnosu na prvobitne verzije?

Ne, priče su nepromenjene, osim lektorskih ispravki. Nikad nisam imala potrebu da menjam bilo šta, ne zato što bih ih sada verovatno drugačije napisala, verovatno bih, ali onda bi to bile druge priče. I onda kroz godine i decenije, tome ne bi bilo kraja, a ne vidim svrhu.

Na čemu trenutno radite?

Na novom romanu koje se zove Mir i mir što je jasno, igra sa naslovom Tolstojevog romana, mada nema posebne veze sa Ratom i mirom. Ima veze sa mirom iz osamdesetih godina i mirom iz ovog doba koji su različiti mirovi (ako tako može da se kaže). Onaj mir je odnegovao klice rata, a ovaj mir, svestan mogućnosti rata, kako ih mir iz osamdesetih nije bio (ili bar ne za obične građane), hoće li biti bolji mir?

Kada možemo da očekujemo novi roman?

Nadam se da za dve-tri godine.

Šta trenutno čita/gleda Mirjana Novaković?